Sydney 2013/2014

Fem händelerika turistdagar i Sydney och ett fanastiskt avslut och start på ett år. Sydney gör en aldrig besviken. 
Första gången man ser Operahuset är lite speiellt. Att faktiskt stå där framför den där Aussie ikonen. Första gången jag såg det kändes lite overkligt, som om jag var där i smyg, i Sydney, vid Operahuset, i Australien. Man har sett det så många gånger på film att man glömmer bort att det ju finns på riktigt. 
Vi landede tidigt tre dagar innan nyåprsafton och så fort vi installerat oss i vårt lilla skrutt till lägenhet i Paddington hoppade på bussen till Circular Quay och promenerade länga vattnet runt kröken till vi såg Operan. 
Utöver det gick vi, åkte båt, tog ölpauser i skuggan, pubade i Paddington, besökte Manly Beach och var så mycket turister och njöt så mycket vi bara kunde. Jag fick också äntligen se min Hampus. Han och hans familj var på resa längs östkusten för att fira hans mammas sextioårsdag. Som med Operahuset var det lite svårt att förstå att han plötsligt bara var där och det blev en och två långa efterlängtade kramar. Jag är så glad att vi lyckades tima in att vara i Sydney samtidigt och få lite tid ihop.  
 The Sydney Opera House 2013
Opera firar i Opera baren
Kom på att jag och H inte haft ett kort taget av någon annan (alltså inte en selfie eller suddig bild som iPhone ger när man vänder på kameran eller utan någon av våra armar i sidan) Fredrik fick äran att föreviga oss på en riktigt bild framför huset. 
 
Middag längs vattnet vi circular Quay
Glad farmor och sonson
Vår aldeless underbara gata i Paddington i en miljon olika pasteller och smidesstaket i alla former
Promenad i Botaniska trädgården
Operan från annan synvinkel
Closeup på fasaden. Hur var det nu, dansk arkitekt och Svenskt kakel? Höganäs?
Synvinkel nummer tre. Från båtfärjan Cirkular Quay till Darling Harbour
Efter två år fick jag krama den här fantastiska toastmaster bästa vän killen, min handsome Hampus!
Vi har setts varje år sen vi åkte. Eftersom han snällt och underbart följer efter oss och firar nyår med oss överallt i världen. 2011/2012 på stranden i Vietnam och 2013/2014 från 73e våningen mitt i Sydney. 
Eftermiddags öl paus på Choibar i Darling Harbour
 
När vi reste på oss och gick hade hela Darling ahrbour förvandlats tillittplats för tusentals människor.  Om jag inte nämnt det förut är Australienarna skrämmande förtjusta i fyrverkerier. 
Så vi kilade upp till Hampus stekande lägenhet och fick vår första glimt på pre-Nyårs fyrverkerierna två dagar innan det small på riktigt. 
Varm på Manly Beach
Promenade i Darling Harbour med Sydney skyline som bakgrund
 
Första ölen 2014 fick vi med de här fantastiska människorna, Henrik, hampus, Frdrik och så Patrik och Wendy som blir man och fru på samma datum och i samma land som vi....
Första ölen bjöd också på den här utsikten. 
Avslutade gjorde vi med långbord på The Meat & Wine company i Darling Harbour. 
 
Tack för den här gången Sydney, vi kommer sakna dig!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0