Phu Quoc

Efter ca 24h resande (Buss Mui Ne - Ho CHi Minh 6h, Vänta på Nattbus 7h i Ho Chi Minh, Taxi till buss, buss till nattbusen, 8h på nattbuss, 2,5h i väntan på färjan kl 5.30 på morgonen och 2,5h båttur på gungande hav och Taxi på röddammiga vägar 30min) framme på Phu Quoc (Island)!!
Har hunnit med två helt galna solnegångar, hittat en ny vän i Fatima som åkte samma buss ned till ön som oss, byte av hotell (extremt lyhört, hörde lixom ALLA andra nattliga aktiviteter i ALLA andra rum) ett par Saigon-öl på stranden, BBQ på nattmarknaden och två dagar i vit sand på stranden.
Väldigt vackert här. Håller på att reka inför vår nyårs-natt imorgon. Överbokat på i princip alla hotell, och vi har fått fråga på ett antal innan vi hittade ett bra till rimligt pris som hade två rum lediga så vi kunde flytta från stön-hotellet, men det till trots är det väldigt tyst överallt. Alltså inte mycket till barer, nattliv eller folk här.Vet inte om det är vi som prickade in fel ände av stranden igårkväll eller om det helt enkelt inte är så mycket backpackers ute och rumlar på ön. En bar som är öppen efter tio har vi iallafall lyckats pricka in på stranden, vill gärna få fira in 2012 med sand mellan tårna.
6h på bussen från Mui Ne, nästan framm i Ho Chi Minh

Tröttmössor på båten
Äntligen strand! 28grader i vattnet och ett par grader hetare i luften
Hamp leker sjöko
Som förvandlas till Sjöjungfru
Solnedgång över Longbeach
Nattmarknaden i Dung Dong, väldigt mycket sjömat
Och en del konstigt, Megasniglar tex.
Och torkade ödlor, torkade sjöhästar eller vad sägs om torkad djur-snopp? Vi tror att det var från get. Vi nöjde oss bra med grillade veggie-spett, majskolvar, red-snapper och grillad tonfisk.
Imorgon avslutar vi 2011 med att sticka ut och dyka hela dagen, woop woop!

Mellandagar

Flyter på behagligt här nere i Mellandagarna. Vi gör lite alltmöjligt, eller grabbarna Kite-surfar, flyger fram på vattenskooter och drömmer och crossåkande i sandynerna. Vi cyklar oss runt, har druckit en bucket för mycket, latar på stranden och lyssnar till vågorna.
Hade en väldigt lugn och fin julafton med Curry och Noodle Soup på Menyn (Och Glögg med Peppisar som förrätt!). H & H har avslutat sin Kite-kurs idag (En vindstilla dag igår blev lite rastlös för herrarna, tur var att vinden behagade blåsa idag så de kunde avsluta sin kurs ) så fort vinden blåser upp på förmiddagen försvinner de och brottas med vågorna hela dagarna.
Glögg på Julafton (Hotellpersonalen hade väldigt roligt åt att vi ville ha kokande vatten till mandlarna och stog och plirade över axe3ln på oss för att se vad vi gjorde med de stackars mandlarna. Hampus flörtade sig in i köket och fick stå med kocken och värma glögg inne i restaurangen, blev väldigt glada när de fick smaka och verkade gilla det. Har också efter bra med dricks och glöggbjudning gått från )
Tilly "snoppar"/"ploppar" mandlar
Fick besök av drakar på Julafton, ett helt slags karnevalståg som dansade runt och spelade i alla restauranger
Tilly & Hampus jämför bränna "Jag är brunast!!!" säger Tilly
Henke vinner iaf bondbrännekriget
Jul-Tilly

Trio i solnedgång
Julkillarna :)
Med Buckets här menare det Buckets....
Två liter grogg  för 50SEK lixsom....! Efter två såna här hade vi inte lika roligt dagen efter.
Har haft bäldigt tur med hotell här också, såklart höjde de priserna under jul och servicen har inte varit den bästa, fram tills glögganden, då vi dricksade för lån av spis och bjöd personalen på glöggen, efter det har vi mirakulöst blivit behandlande kungligt och de var snabba på att sänka priset för våra rum igen... Ligger jättefint med stranden och poolen med utsikt över horisonten och soltimmar hela dagen
På morgonen finns det en strand, innan havet äter upp den framåt lunch då floden kommer upp och når ända fram till kanten av hotellet
Morgon i Mui Ne
Grabbar på vattenskooter
Och iväg!!
Kite-surfnings lektion pågår!
Hetingar, Henke ska bli fiskare nu också!
"Kite- Stranden"
Otåliga herrar som väntar på vinden....
Hampus på väg ut i vågorna
Överlycklig Hampe som klarat 50meter upprätt på kiten återvänder till stranden :)

God Jul 2011!

GOD JUL från Mui Nee Beach!
Här har vi (läs Tilly) legat på stranden hela dagen och grabbsen startade sin Kite Surfning kurs idag.
Öppnar Julklappar från Mamma i Ho Chi Minh
LYCKA! Lösgodis (Lakridsfiskar och Daim!) Skumtomtar, russin, mandlar, Pepparkakor och GLÖGG! Min vackraste mamma som skickat med Hamp i ryggsäcken fint inslaget i röda paket :) Tack tack tack igen <3
Iår firar vi alltså Jul med glöggparty på stranden.... Så nu ska vi till att snoppa mandlar :)
KÄRLEK OCH GOD JUL, LYCKA OCH GLÄDJE TILL ER ALLA FINA IDAG!
Fick med ett brev från Mamma också. Tog ett par gånger innan jag kunde läsa igenom hela. Vackraste Bästa mamma, finast i världen är du <3

Film från Enduron i Mui Ne

Dan före dan före dan....

Tredje dagen i Mui Ne, vädret står på vår sida och vi bjuds på strålande sol från soluppgång till nedgång.
Grabbarna är lite mer rastlösa än mig i solen (nöjer mig med en löprunda på morgonen så kan jag ligga hela dan med en bok, easy) och har kollat på Kite-sufings kurs med start imorgon/övermorgon. I övrigt har vi det himla lugnt och skönt.
Planen var Ho Chi Mihn till Mui Ne några dagar och vidare till Nha Trang för dykning (Ska vara bästa platsen för dykning under högsäsong i Vietnam som ju är nu) med en öppen bussbiljett och tillbaka till Ho Chi Minh på måndag för att plocka upp mina och Henkes pass och extended Visum. Dock har ALLA vi pratat med sagt att det bara regnar i Nha Trang och resebyrån idag meddelande att pga. regnet rinner så mycket jord ut i havet så att sikten blir brun, inte jätterkul att dyka där alltså.... Istället byter vi nog hotell imorgon närmare/till Kite-surfning centret så tar H & H kurs över jul innan vi åker söderut igen nästa vecka och vidare till Phu Quoc Island. Jag är bara glad så länge solen lyse roch jag har en strand, enkelt!
Mycket svårt att förstå att julafton är på lördag. Är lixsom inte rätt när det är så varmt, här blandar de julgranar och sånt där julpyssel och silverglitter med exotiska hibuskus-blommor och drak-frukter, vi stannar nog i Mui Ne över jul och firar med glögg på stranden :)
Utsikt mot stranden, från första hotellet (mögel rummet)
Lite mer vågor här än i skyddade öarna i Thailand, närmsta land härifrån blir nog Japan (?) som inte skyddar så bra mot svallet från havet. De liksom brakar in och bryts mot sten-muren på stranden och går tillbaka och kraschar in i vågorna på väg in.
Solnegång, första kvällen i Mui Ne
Hamp!
Tilly & Henke i solnegång
Blev några öl när vi anlände....
Hamp fixade bonnbränna på en kvart :)
Tilly och Henke vid poolen och havet på nya hotellet
Tilly
Utsikt från rummet
Hampus jobbar på att få bort bonnbrännan
Strand, palmer och hav....
Och lite kärlek!
//Puss Tilly

Enduro i staden Mui Ne

Vaknade glatt till klockan 06.30 i morse, fortfarande med drömmar om dagens Enduro åkning. Reklambladen för panda Enduro utlovar modern utrustning och hojar, så det bådar ju gott! En snabb frukost och en promenad till Panda Enduro butiken där vi träffade vår guide George. Han visar in oss i den lilla butiken/verkstaden och pratar lite kort om dagens åkning och vilka hojar vi ska köra med. Dum som jag är kläcker jag ur mig att om valmöjligheterna finns skulle jag föredra en 250 då jag inte är särskilt stor och har mest erfarenhet av en son hoj. Varpå han pekar på den här och meddelar mig att det blir nog perfekt.
Nja ooo så pass nybörjare är jag nog inte, tror nog att den här blir bättre och pekar på
George rynkar då på näsan ”detta är en full trimmad motorcross med 60hk, du ska veta att om du ligger på fjärde växeln och vrider på gasen kommer den gå på bakhjulet så denna hoj kräver mycket erfarenhet för att klara av. Jag får även en lektion i att det är minsann hojar som denna dom gör bakåt volt med. Jag försöker då lite ödmjukt förklara att jag kanske inte är en superstjärna men nog skulle jag nog klara av att inte slå över på bakhjulet på vägen utanför. Men loppet var då redan kört han ansåg nog att denna Yamaha 250 var värst i värden men jag lyckades i alle fall byta hoj så jag fick
Denna istället, också den en 250 2-takt från början av 2000 talet. Måste även för er som är lite intresserade av hojar påpeka vilka fina lösningar man kan göra. Kedjeskydd gjort av bildäck hade hondan jag åkte på, drivpaketet hade nog också sätt sina bättre dagar men vad gör man när det inte finns någon som säljer delar i Vietnam. Dessvärre fick Hampus drass med den här hojen.
Utrustningen på och jag och Hampus var laddade till tusen för lite åkning på stranden.
Men först ett par kilometer på trafikerad väg och ett stopp på en bensin mack. När soppan var i tanken upptäckte George att oljan var slut så vi fick åka och möta upp en kollega som tog med sig en skvätt så vi kunde klara av dagens åkning. Så äntligen iväg på dom milslånga stränderna. Måste säga att strandåkning inte bara ser härligt ut, de är fan sjukt mysigt att glida fram längs stränderna. Jag och Hampus Hade betalat 120 dollar var för 2 timmars effektiv körning och det var det lätt värt. Första timmen rullade vi längs olika stränder och hamnade till slut hos en lokal fiske restaurang där vi tog en paus. Känner mig lite snål i efterhand då jag propsade på att inte öka på körtiden en timme, som hade tagit oss till enorma sanddynor. Men alternativet var heller inte så dumt med sandspår, ett gammalt vattendrag och grym utsikt. Vi kom tillbaka till Panda Enduro runt 12 tiden så jag tycker vi fick bra valuta för våra 120 dollar.
Transporten från Bensinmacken till stranden
Hampus på järnhingsten
Henrik på Hondan
Inte så illa att ha hela den här stranden att gasa på!!!
Detta är ett uttorkat vatten drag
Vattendraget från ovansidan.
Tillbaka i butiken bjöds det på kall öl och filmvisning och guiden George drog en hit på hasch bongen.
// Henrik&Hamp

Sol, vind och vågor

Sol. Gassande. Och supervarmt. Är så nöjd jag kunde dö! Åkte de lovade 4,5 (läs 5,5) timmarna i sovplatsbuss från Ho Chi Minh i måndags upp till lilla lilla kuststaden Mui Ne.
Solsken hela bussresan hit såklart och mulet m småregn igår, så vaknar vi upp till molnfri himmel och ett piskande hav. Älskart!
Bytte vårt 10dollar-per-natt-för-tre-personer-och-luktar-mögel-rum till ett 15dollar för dubbel,10dollar för enkel rum med pool på hotellet och det känns lite mer värt. Vågorna här går skyhöga så man vågar sig knappt i havet, väldigt mysigt att lyssna och titta på dock. Henke har världens bästa lekkompis i Hampus så de ägnar morgonen åt att åka endurohoj på stranden, något nöjda pojkar som glatt gick upp kl 7 imorse och for iväg;)
image description

Just nu :)

Solnedgång i Mui Ne

Hyrde moppe och susade runt igår

/puss Tilly,Henke och Hamp

Peace, Love and good friends!

Flygresan va ett minnst sagt stressig moment som trotts strömavbrott och sena ankomster, arga blickar och trängsel i checkin kön i Kuala Lumpur gick relativt smärtfritt. Hade helst sluppigt dom två sömnfisande indoneserna som sov och lukta illa i 12 timmar men men man kan inte begära allt när man ska på semester...
Väl framme i Ho Chi Minh City möter jag äntligen upp med humle och dumle efter 18 slitiga timmar på resande fot.
Strosade runt och kollar på bl.a ett museum från Vietnam kriget som ligger mitt i Saigon och kan inte påstå att det var en uppmuntrande kulturell upplevelse. Mer ett nödvändigt ont när man nu är här. (Häftiga flygplan! =D)
Idag har vi suttigt på en buss i 5 timmar från "Ho Chi Minh" till "Mui Ne" och måste säga att jag föredrar en mysig gammal fiskeby framför den förorenade atmosfären som omger Ho Chi Minh. Allt som heter 5 milj mopeder är nu struket från min önskelista över resemål.
Planen här är att åka en motorcykel tur och ligga och slappa på "stranden" ett par dagar innan efterlängtad dykning i bl.a Nah Trang och Phu QoucIsland.
Tanken på att åka hem är mer skrämmande då jag inte ens vet om jag får ändra mina biljetter till ett senare datum men hoppas att allt löser sig. Här är iaf livet mer än avslappnat.. och jag funderar på att stanna här tills jag dör...
Peace & Love From Vietnam
Önskar Hampus,

Från Hanoi till Sa Pa till Halong bay

Mekong Deltat

Från Ho Chi Minh åkte vi i fredags 2,5 timmar söderut till Mekong-floden och Deltat för besök i frukträdgård, coconut-candy fabrik, båttur och vandring inne på de små öarna. VAnsinnigt fint runt floden och i skogen/djungeln omkring vårt homestay för natten. Små gator växlar från asfalt till lera till grus och kantas av bananträd och palmer som sveper över vägen, små bäckar och staket och små hus. Tuppar som springer fritt och galer överallt och höns som springer efter. Kakaoträd, fikonträd och cumkvat växer överallt.
Efter vansinnes-färd på en sån här moto-cart(ser ut som en tuk-tuk men istället för bilfront är det en motorcykel med flak och plats för 6 pers) på minivägar, stora motorleder och på broar över bäckar med en centimeter tillgodo på var sida om bilen/cyekln, ständigt duckande för att inte få ett banan-blad i huvudet, och gumpigt såklart. Även elledninghar går tvärsöver vägen och då menar jag i höjd med var våra halsar gick då vi satt bakpå...(!) hade vi inte duckat där vetitusan hur det gått, men fram kom vi tillslut, till ett mysigt hus i skogen/djungeln och sov på tältsängar under bambu-tak med smattrande regn som startade runt 23snåret, tuppar som började gala kl 5 på morgonen och bäckar som porlade precis nedanför sängarna. Underbart!
I frukttädgården, Dragonfruit träd och Kakaoträd med kakao-frukt. Den bruna är omogen och den röda mogen.
Fruktpaus med lokal musik i trädgården på ön
Arbetar-Henke
Smakade kakaoböna. Små kapslar inuti, frukten som är vita och kladdiga, ser ut som en vitlök ungefär och man skalar av klyftorna. Inuti det vita är den klart lilafärgad och smakar väldigt bittert.
Mekong-floden. De små buskarna som flyter är en slags vattenväxt som gärna används i sallad. Den har ingen rotsystem utan små ändar som plockar näring direkt från vattnet och flyter på ytan.
Träffade en ny kompis. Väldigt stor. Som tur var hade han ätiti sina två gånger den här månaden när vi fick skaka hand. 2 kilo kyckling 2 gånger i månaden tyckte han var toppen.
Blev rodda i en liten träbåt på en liten flod kantad av kokospalmer som mynnar ut i mekong floden.
Kokosnötter är en av Mekongdeltats största industrier, de har små fabriker som producerar alltifrån godis, till kokosmjölk och även skalet används till skålar och "basten" kring nötterna till att göra madrasser.
Coconut-candy fabriken. Urgoda godisar. Smakar kola med kokos. Till varje sats kola krävs ett par liter kokosmjölk som kokas i x antal timmar, när den tjocknat läggs den i ränder för att stelna och hackas sen upp i bitar och eventuellt tillsätts kakao, nötter eller ingefära. Varje godis slås raskt in för hand och packas till försäljning.
Moto-cart på väg till Homestay
Framme i Homestay, hälsades välkommna med Banan-vin. I norr är det risvin som gäller. I söder banan-vin. Lika läskigt minst. Smakar som en riktigt stark snaps, och fanns den i sverige skulle vi kalla den snaps/brännvin/alkhohol, inte vin. Har en bitter eftersmak, och man tar gärna inte mer än en smutt eller luktar snabbt.
Vägen in till vårt Homestay där moto-carten krånglade sig fram. Och då är den här vägen bred och olerig.
Tog cykeltur runt lilla samhället i djungeln
Bäddplats för natten
Sovsal med tältsängar
Huset, vårt Homestay. Bodde alltså inhyrda hos en familj i byn, som livnär sig på turister som kommer för att bo enkelt.
Ingången till huset
Middag. Som alltid sju rätter och vansinnigt mcyket mat, alla pet-flaskor på bordet är banan-vin. Fylls på snabbare än kvickt i alla glas  som råkar vara tomma av husvärden
Vår hus värd Mr Dung och guiden Lap spelade och sjöng vietnamesiska sånger, sen tog Dave över och spelade Whisky in The Jar, irländska folksånger och Robbie på akustisk gittarr med sång, hur mysigt som helst!
Lap, Lyndsey, Izzie och Dave delade fyra flaskor banan-vin. Lagom roliga efter ett par timmar (Jag nöjde mig med vanligt hederligt rödvin)
Fångade en grod-fisk. Är faktiskt det! Den heter egentligen mud-hopper och lixsom ålade sig fram varvat med hoppade. Vi gick också på jakt efter fireflys men hittade inga ;(
Hejdå Homestay och Mekong delta. Gick över hemmabyggda broar  till en liten hamn 500 meter bakom huset för att hoppa på båten och bussen tillbaka till Saigon
Tilly ser ju glad ut ialla fall <3
Fick kokos-vatten på vägen med båten. Inte alls gott. Smakar utspädd kokosflinga.
Tillbaka mot Saigon, och mot Cu Chi tunnlarna och krigsminnen.
//Tilly&Henke

Avslut

Haft urmysigt i Mekong deltat (bilder kommer!) och vår 15dagars trip slutar idag, på väg till avslutsmiddag med allihop och drinkar, kan inte förstå att 15dagar gått så fort och allt vi hunnit med att se, i väntan på Hampus som borde dyka upp om ett par timmar! Lovar bättre blogg from imorgon och ett försök till Skype! Kärlek

Hue och världens mysigaste Hoi An

Efter Hue, där vi landade efter en 12h tågresa, har vi åkt vidare för ett 2,5dagars stopp i Hoi An. Världens mysigaste Hoi An. Svoit tre nätter på samma hotell, mkt väldigt välbehövligt, sen vi anlände Vietnam har rest varje dag och sovit på olika ställen och i olika städer varje dag. Så, vi har mest mysit runt, gått och tittat. Druckit kaffe i alla de små gränderna och haft det bra. Varmare och varmare ju längre söderut vi kommer, och min väder-app lovar 30grader i Ho Chi Minh dit vi flyger idag ;)
Hoi An är Vietnams största Taylor-city. pga. att de producerar så mycket textil och silke. Allting du vill ha kan du få uppsytt. Tillskillnad från alla andra tjejer (inte det minsta avundsjuk inte) som sprungit runt på olika fittings och tagit mått och beställt skräddarsydda aftonklänningar, kostymer och cocktalklänningar, nöjde jag mig med ett par sandaler. Priserna är löjliga, du får en kostym för 200-300 dollar. En klänning för ca 100dollar och skor för 10-40dollar. Tror jag måste åka hit och sy brölloppsklänning innan vi far hem :)
I övrigt har det varit underbart att vara i en mindre stad, tillskillnad från Hanoi kan man faktiskt gå i den här staden, utan att ha ett tjutande och tutande moppe bakom dig oavsett omd u går på trottoaren eller på sidan av vägen (tror de inte vet hur man gasar utan att tuta här) många av gatorna i gamla stan är avstängda för motortrafik och istället cyklar alla runt. Små cafeer och barer och en lokal frukt och köttmarknad och runtikring en flod med fiskebåtar.
Tog cykeltaxi i Hue innan vi hoppade i buss mot Hoi An
Framme i Hoi An, utforskar gamla stan
Små gränder
"Vatten"Paus. Daniel, Kate, Tara, Henke och Dave.
Skor. Skor. Skor. Överallt! Blit typ galen av att inte kunna handla. Hade jag åkte hem till Sverige efter Hoi An hade jag utan problem varit tvungen att köpa två resväskor för att få med mig alla skor hem. Du väljer en modell, sen tar de fot mått, ankell mått och så väljer du färg och läder och har ett par skräddarsydda skor klara efter ett par timmar. Kate köpte high-heels för 40 dollar. Henke fick sneakers gjorda och jag sydde upp ett par sandaler som jag faktiskt kommer få använding av tillskillnad från alla högklackade pumps och stövlar jag ville ha....
Gick på cooking-class på kvällen. Ja, Henke och Dave valde öl vid kajen istället.
Såklart var 3 av 4 rätter fisk. Mums. Men fick lära mig laga urgoda såser och fyllningar jag tänker laga med kyckling eller tofu istället. Och ungefär världens godaste veg-vårrullar!
Friterar won-tons!
På kvällen gjorde vi Karaoke! Alla ville sjunga ABBA och Roxette ;)
Drinkar på Tam Tam bar. Kate, Lap vår guide och Tara
Mojito!
Mysiga mysiga gamla stan i Hoi An

Dykning på Koh Tao

Gangster

I Vietnam, om man ser en kvinna röka är hon very very bad har vår guide berättat, alltså typ gangster. Kriminell. Jag har parkerat mig på ett fik i centrala Hue, Henke och de flesta från gruppen är i väg och åker motorcykel idag, med min igentäppta näsa valde jag istället att stanna hemma framför att fara runt i regnet, dricker vietnamesiskt kaffe här och läser min roman. Har ett ciggpaket på bordet, rökte en på vägen till cafet och en nyss, av de blickar jag får av den äldre lokalbefolkningen förstår jag att det inte är så poppigt. De lixaom följer mig med blicken och vänder sig om. Har mina leriga vandarkängor, gubb-byxorna (förlåt Johan!) såna där med dragkedja på halva benet som man kan göra till shorts och gore-tex jacka, skitigt hår och läser Liza Marklund. Iskall kallar de mig, superhård och supergangster när jag sitter och blossar. En liten blond som sitter oh snorar med klumpiga skor, bara så ni vet.

Halong Bay

Tillbaka i Hanoi efter en övernattning på privatbåt i Halong bay. Lite otur med vädret då det var väldigt dimmigt men otroligt vackert, så är det ju också ett av världens (är de uppe i sju stycken nu?) underverk.
Enligt vietnamesisk gammal folk-tro, tror man att Halong Bay och alla de små öarna som sticker upp i vattnet skapades då ett krig pågick mellan Vietnam och Kambodja (99% säker på Kambodja, rätta mi gom jag har fel) som sköt över gränsen mot Halong bay. Halong betyder descending Dragon och man tror då att en mamma-drake tillsammans med tusentals baby-drakar gick med i kriget för att försvara Vietnam. Och drakarna bildade efter detta mönstret av klippor i vattnet då de lade sig att sova efter striden.
Små fiske hus inne i bukten, där fiske-familjerna bor
Lilla restaurangen på båten
Henke och hälften av gruppen iväg för kanot-grott-paddling
Halong Bay
Inne i en av de 20talet grottor som finns inuti bergen, detta är den största.
Liten sjö
Vår tour-guide Lap berättar spökhistorier
Taket, format av vågor under tusentals år. Tidigare var håligheterna vattenfyllda, men nu grottor man kan gå i
Åh en snopp-klippa tänkte jag, samtidigt som Dean (vår 60årig) klappade mig på axeln och sa "Oh have a look at that Matilda, it´s a finger rock!"
Dinglande trollfötter från klippkanten
Vår privata båt. Hur lyxigt?
Dave och Henke spelar gitarr och sjunger uppe på soldäck
Dean, Nathale och Robin från Australien. Hade foto-session på soldäck och i fören ;)
Nu. Nattåg 12-timmar söderut (äntligen lite värme! Skiljer ett par grader från Sa Pa i norr (10-13 grader) mot Ho Chi Minh i söder (28-30grader) till Hue som ligger i mitten av landet, där motorcykel tur, landsbygd, marknad och lunch hos munkarna väntar.
Puss Tilly&Henke

Julpynt!

Hanpus! Här storshoppar vi för fullt så du ska få julkänsla när du kommer!
Julpynt. Överallt. Julsånger, på vietnamesiska. Överallt!

Sighteeing i Hanoi

Tillbaka i Hanoi efter 4 timmars sömn på nattåg som anlände stan sådär härligt 04.30 imorse. Väntar på buss som ska ta oss till kusten och Halong bay där vi övernattar i natt på båt under stjärnhimmel!
Första dagen i Hanoi var vi på sightseeing runt stan, så tänkte att ni också skulle få en snabb gudning i huvdstaden.
På väg till Ho Chi Minh mausolet och Franska fängelset.
Flygplan som användes i Vietnamnkrigetför att skjuta ned amerikanska bombplan. De 14 stjärnorna på sidorna representerar 14 st nedskjutna plan.
Ho Chi Minh Mausolet, här inne ligger Ho Chi Minhs balsamerade kropp att beskåda(trots hans önskan om att bli kremerad och spidd över landet). Eftersom det var måndag var inga kvinnor tillåtna in, så vi var aldrig inne och såg kroppen.
Ho Chi Minhs hus, där han bodde de sista åtta eller tolv åren av sitt liv
Pagoda
Giljotin i Hanoi fängelset som byggdes av fransmän under kriget. Detta är den riktiga giljotinen och korgen bredvid användes för att spara huvudena som huggits av. Fängelset kallas också Hanoi Hilton, eftersom hälften av den urspungliga byggnaden numera är ombyggt till lyxlägenheter/hotell.
Vietnamesiska Lunch, Bun Cha, som är en kokt "köttbulle" i söt lag, som äts tillsammans med färska kryddor, nudlar och ångad kål. Smakar egentligen inte mycket, mest sött och något surt.
Gata i Hanoi, utanför vårt hotell. Och det här är alltså ca 7:00 på morgonen, så det är lite trafik. Trafikreglerna här är inte av denna världen, man kör inte i något som helst logiskt körfält eller sida av vägen. Övergångställen finns visserligen med grön gubbe och allt men de används inte och man kör mot både grön och röd gubbe lite som man tycker. Principen lyder tuta och kör. (Och då menar jag tuta, alla tutar på alla, hela tiden, har man tutat markerar man att man kör och går man i vägen får man skylla sig själv) För att korsa gatan ska man helt enkelt bara gå lugnt rakt ut i gatan mitt i rusningstrafiken, man ska INTE springa då vet inte mopedisterna/bilisterna var man är och de kör på en, går man lugnt väjer de smidigt runtomrking en om man kommer över till andra sidan omringad av ett hundratal moppar. Smått galet.

Sa Pa (Lao Chai & Ta Van)

Så, vi har haft ett par mycket bra dagar i Bergen! Till och med Tilly erkänner att vandringen var fantastisk, genom de här landskapen och allt man får se, och så fort vi lämnat höjden i bergen kom värmen. Sol och en utsikt som är svårt att slå, en fantastisk upplevelse! Från Bergsbyn Sa Pa gjorde vi en dagsutflykt till en vietnamesisk by där en av de etniska grupperna i vietnam bor. Vietnamn har totalt ett 150tal olika etniska grupper och de särskiljer varandra genom klädstil och tro. Dessa kvinnor tjänar alla pengar genom försäljning till turister, gör hantverk och all mat(männer ligger vanligtvis och sover eller dricker risvin), som man ser överallt följer efter en vart man än går och gör sig vän genom att ställa frågor och frågor (deras engelska är anmärkningsvärt bra)och relativt närgångna sådana "är du gift" "har du syskon" "har du barn" "vartkommer du från" "hur gammal är du" "ska ni gifta er".... vi vandrade förbi en skola och blev inbjudna till en lokal familjs hus hela tiden följda av dessa kvinnor som i slutändan vill att man ska köpa något av det de har i sina stora korgar på ryggen.
Efter vår natt på svinkalla hotellet vandrade vi ned i dalen från berget och upp igen några hundra meter till byn (12 kilometer från Sa Pa, vandring på ca 5timmar) Ta Van där en annan etnisk grupp bor och där vår homestay för natten var. Och idag vandrade vi upp till berget igen och väntar nu på nattåg tillbaka till Hanoi.
Nattåg mot Sa Pa
Morgonmarknad i centrala Sa Pa
Vietnamesiska kaffe. Beroendeframkallande gott. Om man beställer kaffe på en riktigt vietnamesiska restaurang/Bageri får man det här på bordet. Ett glas i hett vatten med en sil ovanpå och kaffet bryggs färdigt på bordet. I botten finns ett tunt lager kondenserad mjölk, när kaffet runnit klart blandar man allting och får superstarkt något sött kaffe.
Kvinnorna från stammarna flockas runt bussarna när vi anländer byn, tar oss i hand och börjar prata och fråga innan vi en hinner ur bussen.
Bergsbyn Ta Phin, hem för Mong och Dzag stammen. Dzag känns igen på de röda huvudsjalarna. Kvinnorna rakar också av luggen till mitten på huvudet och knyter sjalen högt upp för att få en hög panna. Detta symboliserar att kvinnan visar hela sig själv (sitt ansikte) av respekt och kärlek till mannen. Här går vi tillsammans med minst lika många Dzag kvinnor som vi är upp till byn. Har de inte en korg, bär de sina barn i ett tygsjok på ryggen.
Hus i byn, vart man än kommer trygar de på en risvin. Superstarkt, besk och inte väldigt gott, smakar mer som snaps än vin och dricks som en shot.
En av kvinnorna som gjorde följe med mig och Henrik (ser ni pannan?) tyckte Henke behövde en ny mössa.
Sa Pas huvudgata.
På väg ned i dalen
Utsikt över dalen
Dalen, med Vietnams högsta berg i bakgrunden
Sa Pa upp till höger
Risfält och åter risfält. Otroligt otroligt vackert. Till varje "ris-damm" på varje nivå går ett litet vattenfall, som oftast är byggt av bamburör och bär ned vatten till de olika dammarna från Berget. Ett enormt system som är helt handbyggt.
Två flickor på väg upp till sitt hus med bambupinnar.
Broarna svajar ca 2 meter i sidled
Rastplats
Risdammar
Med Dalen i bakgrunden
Otroligt vackert, lunchutsikt från lilla byn Lao Chai som vi passerade på vägen
Risdammar med skola i bakgrunden
Kvinnorna i de etniska grupperna bär alltid sina barn på ryggen, och varje liten flicka vill vara som mamma och där sina dockor i tygstycken på tyggen.
Följe även på den här resan av kvinnor från Black-Mong stammen.
Pojke på vägen. Överallt leker barn. Stigarna är leriga, steniga och väldigt branta på sina ställen och där leker barnen intill risdammar eller stup på några hundra meter rakt ned. Inte riktigt svensk sätt-plast-på-möbelhörns-kanterna standard. Barnen bygger små staket av pinnar och populärast är att jaga grisarna eller kasta sten i vattendragen.
Henrik
Tilly
Gammal bro, den vi gick på höll iaf.
Framme i vår Homestay för natten. Vi bodde alltså i en av de små byarna och sov i en familjs  vardagsrum.
Köket, med eldstad och kokärl
Rinnande vatten och liten stekhäll
Förbereder middag, och fick hjälpa till att rulla vårrullar. Amerikanskan Lindsey, Tilly och vår husvärd Mao.
Henke gör vårrulle!
Middag, SÅ mycket mat. 6 olika rätter plus ris: en kyckling, en tofu, en biff, en fläsk, vårrullar och en slags kåröral. Urgott!
Allt äts med pinnar från skål och delas ut från uppläggningsfat. Till Ha Noi Vietnamesiskt öl.
Hela vår grupp och längst fram värdparet.
Vattenfall på väg ned i dalen igen
På botten av dalen, bara uppför kvar!
Återigen följda av dessa kvninnor. Från botten har vi Australeniska Nathale, Amerikanskan Anna, vår guide Lap, Lyndsey, Henke, Australiensiska Tara följd av tre Mong kvinnoroch Australiensiska Dean
Längt fram Australiensiska Daniel och efter honom från Schweiz Isabelle.
Så berg och dal vandring i Vietnam. Bo i hus i by i bergen. Äta riktigt vietnamesisk middag. Stå vid vattenfall i bergsdal. Se ris-dammar och vandruppför dal. Check!

Mot Bergen!

Ska vi ut i bergen till någon liten by ca. 12km trekking från Sa Pa där vi är nu. Snorkallt är det här, får lite Sälen känsla av den lilla byn, men så är vi också ca. 1600m ovanför havet. Bott på ett jättefint hotell, som tyvärr inte verkar veta vad värme är kallare inne än ute pha. Ca 2cm stora glipor i fönster och dörr...så just nu behöver ni inte vara såå avundsjuka på vår värme, inte innan vi åker söder till Ho Chi Minh iaf ;) Förmiddagen ska vi vandra de 12km till byn där vår homestay är för natten, ska alltså bo i en liten "hydda" inneboende hos en lokal familj, vet dock inte om de är så vildmark som det låter då vi kunde ta en varm dusch när vi kommer
fram... Henke superglad över vandring såklart, Tilly mer skeptisk men hon har iaf köpt Vandringsjacka och byxa så hon ser ut som en vandrare iallafall ;)

Hanoi City

Anlände till Hanoi igår eftermiddag. Efter en borttappad iPhone, småpanik i en halvtimme då vi försökte prata med minivan-chauffören (jag hade tappat den på golveti bilen, någon förvånad?) på thai/engelska och med hjälp från flygplatspersonalen på någon slags thai/engelska innan vi hittade den på Lost&Found desken där chauffören (Ängel!) hade lämnat in den. Och efter bråkande med VISA-personalen på Hanoi flygplats, vi hade förhands ansökt om 3månaders visum eftersom vi blir i Vietnam 35 dagar, men personalen hävdade bestämt att vi bara sökt för 1 månad. Det här med kommunikationen är lite knepigt eftersom vi inte ens kan vara artiga eller vet/visste hur man säger "Hej" eller "Tack" på Vietnamesiska. Vi gav oss tillsut och får istället lösa de extra 5dagarna till vårt Visum härifrån och förlänga på plats. Irriterande nog, men vad fasen.

Vid första anblicken är det så totalt annorlunda än Bangkok/Thailand. Mer "ordnat" och städat. Och ungefär en miljon fler moppar. Det är överallt! Trottoarer existerar överhuvudtaget inte, på de små enmeters bitar som inte är belarmade av parkerade moppar, sitter det en familj och äter middag eller så har någon slagit upp en mini-restaurang med plaststolar eller har ett litet gatustånd med silkessjalar.
Idag startar vår 15-dagars tripp längs Vietnamesiska kusten, vi träffade hela gruppen igår plus vår guide.  Är totalt 15 stycken och idag startar vi med en rundvandring i Hanoi, följt av Water Puppet Show innan vi tar nattåget till bergsbyn Sa Pa inatt. Igår blev vi visade till de lokala barerna, som i princip är plastpallar mitt i gatan och smakade vår första Vietnam-öl. Vi bor också i vad vi kallar världens lyxhotel, badkar, hårfön och teve! Har vi inte sett på en månad ungefär :)
Nu när vi flänger en del kommer internet-tillgången  vara sisådär, men vi uppdaterar så snart vi bara kan. Är tillbaka i Hanoi igen om ca 5 dagar, så om inte förr hörs vi då!

Här är vi minsann Miljonärer! Växlade 12 Miljoner Vietnamesiska Dong på flygplatsen. Ca 5 tusen SEK.

Bangkok

En kortis om huvudstan: En och en halvdag och två nätter på Khao San Road senare är vi båda väldigt eniga om att det räckte mer än väl med Bangkok. Vi har gått och gått, lyckades se båda China-town och India-town, druckit is-kaffe i  skuggan och lirka runt på de här små små trånga marknaderna som säljer kläder och mat på varandra, lyckats byta ut lite kläder till mer praktiska i våra resväskor (Observera att Henkes väska väger mer än min, detni ;p), och gjort Khosan Road by night tillsammans med ett brittiskt/Tyskt par vi reste från Tao med. Lyckades också springa på Jenny, en av tjejerna vi gjorde vårt Open Water kurs med på Koh Tao bland 20miljoner andra människor i Bangkok på en tvärgata från där vi bodde, vad är oddsen för det? Och har stående inbjudan hem till henne i Chigago.

På brona ovanför China-town

På väg hemåt igen efter några timmars promenad

Har ju hört talas om Bolw, men inte blow iaf inte i det här sammanhanget. Eller är det jag som missat något?

Jul-pynt i full gång!

Henke, Giles och Amy

Dykare!

Ok! Vi är totalt eniga om att vi inte kunde avsluta vår ö-vistelse i Thailand på bättre sätt.
Båten tog oss ut kl. 12.30 i förmiddags och vi har varit ute i "the Big Blue" hela dagen och dykt! Henke var med mig och instruktören under alla tre dyk som min Buddy. Första och tredje dyket var "chill"-dyk, alltså helt utan skills/övningar under ytan. Jag fick däremot göra sim-test, flyt test och removal of equipment på ytan. Andra dyket gjorde jag alla mina skills(regulator recovery, half and fully flooded mask, mask removal och boyancy float,ska man flyta någon meter ovanför botten i skräddarställning. Går ut på att hålla sig uppe genom att använda andning och därigenom sina lungor och massan av luft i dem för att flyta upp eller ned, är det som kallas boyancy-controll. Riktigt häftigt hur man kan använda in och ut andning alltså hur mkt luft man har i kroppen för att stiga högre och lägre, är så man kontrollerar vilken höjd man simmar på när man vill stiga ned/upp ngn meter) och en Buddy ascend tillsammans med Henke. Tredje dyket för dagen fick vi bara njuta, simma runt och se hur många awesome saker som helst! Så nu är jag också Open Water Diver, hur stolt och glad som helst!
Firar med middag och varsin Chang på stranden innan det är dags för oss att åka norröver med nattbåt+buss till Bangkok.
image description
Open Water Check! Nästa sak på listan fallskärms-cert!