Kluriga Djur

Karin och känsliga för krälande saker varnas!
Det tog (bara) ett och ett halvt år för oss att lyckas få syn på ett av de farliga djuren här i Oz. (Om man inte räknar kängus och det gör vi inte av det uppebara skälet, söthet).
På en och samma vecka så såg vi båda vår första Brown Snake. Brown Snake räknas som den näst farligaste ormen i världen pga. aggresivitet och giftighet och finns längs hela australiensiska östkusten och även i södra delarna (Victoria) samt på Papa Nya Guinea.
Jag såg min på tisdags morgonen utanför mitt jobb, där den låg i solen utanför butiksdörren, de gillar att vara aktiva om dagarna då det är varmt. Turligt nog var vi och kunderna innanför dörrarna i butiken men såg den när den ringlade ned mot vägen för att försvinna upp i en parkerad bil och lägga sig till rätta någonstans i motorn tills den ringde ormfångaren kom. På söndagsmorgonen samma vecka var jag och B på söndagspromenad längs stranden i Tannum och åt frukostpicknick vid surfklubben där utställda fika bord finns. Lite längre bort från grillarna och borden finns det allmänna toaletter. B var precis på väg in på herrarnas när han hindrades av en bruning som låg i hörnet, när han ser den höjer den huvudet lite (den gör så vid hot) och ringlar in på toaletten inna Henrik går in. Tur det, vill inte gärna sitta inne i ett bås och ha en brunorm ringlande in på en. B sprang till surfklubben och varnade och så fick vi stå vakt innan livakt kom och tog över och spärrade av.
.
Varning utanför toan, lite för skrajsen (eller för smart) för att kika runt hörnet för och ta en bild med min sega iphone, så bild nedan är lånad.
.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0