Julgodis

I helgen går mitt christmasparty av stapeln med tjejerna från jobbet. Lördag när butiken stängs tränger vi ihop oss i två bilar och kör ut till Agnes för övernattning, verandacider och middag på The Tree i 1770. Grabsen följer med och agerar chafförer från Agnes till restaurangen, så möter vi upp dem på Tavernan i Agnes mot kvällning.
Jag tänkte mig att bra julpresenter till tjejerna skulle vara plåtburkar med julmotiv proppade med hembakade pepparkakor och knäck med mandel. Inte varit det lättaste att få till alla ingredienser (Sirap tex. finns inte på samma sätt i matbutikerna, istället för att stå som den ska i bakhyllan, står den i hyllan med toppings, bredvid chokladsås och strössel och känns inte som "baknings sirap") Scannat kryddhyllorna på alla butiker i stan innan jag samlade på mig rätt kryddor. Nu luktar det så mycket jul det bara går i vårt kylskåp när degen ligger därinne och sväller. Lite tummar håller jag för att den ska svälla bra, har aldrig svängt ihop egen deg förut. Kan tala om att den smakade pepparkaksdeg, kanske bland det godaste som finns i deg-väg, både jag och B testsmakade en och flera gånger. Nu är bara kruxet att hitta pepparkaksformar, blir nog inga gummor och gubbar iår. Har jag tur springer jag på ett hjärta och eller stjärna. Sen blir det knäck-kok som heter duga i eftermiddag!
.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0